De Golf mk3

Ondanks de Golf mk3 een niet dezelfde bodyline heeft als zijn voorgangers, is het nog steeds overduidelijk een Golf. De Golf mk3 rolde in 1991 voor het eerst van de band. Wanneer Volkswagen de Golf mk2 ontwierp, nam Volkswagen geen risico met grote aanpassingen. Maar wanneer de Golf mk3 in beeld kwam gooide Volkswagen het roer om, wat een heel groot risico was. Ondanks de grote veranderingen aan het uiterlijk, werd de Golf mk3 evengoed een groot succes. Want naast de grote veranderingen in het uiterlijk, zijn er ook veel veranderingen gekomen als het gaat om veiligheid.    

Golf mk3

Na twee generaties van een succesvolle Golf ligt ook de lat van de Golf mk3 weer hoog, daarom was het voor Volkswagen ook een groot risico om het uiterlijk flink aan te passen. De Golf mk3 was in tegenstelling tot zijn voorgangers, een ronde Golf welke druppel koplampen heeft. En waarvan de grill mee gespoten werd in de carrosseriekleur. Er kwam dus een eind aan de volledig zwarte grill met ronde koplampen. Naast de aanpassingen in exterieur, is uiteraard het interieur flink veranderd. Een van de meest opvallende ontwikkelingen waren, dat deze Golf airbags voorin heeft. Daarnaast is de afwerking in het interieur, net als in het exterieur een stuk ronder gevormd. 

Zoals van de Golf mk1 en Golf mk2 ook al speciale uitvoeringen werden gemaakt, is dit voor de Golf mk3 niet anders. Zo ook de GTI-Edition welke tot nu toe elke keer weer verschijnt en eigenlijk ook onmisbaar is geworden. Daarnaast heb je van de Golf mk3 ook de unieke Harlequin uitvoering. En in tegenstelling tot de Golf mk2, is er van de Golf mk3 wel weer een cabrio uitvoering gemaakt. Welke op zichzelf een langere productieperiode heeft dan de gewone mk3. Dit komt doordat de Golf mk3 cabrio bij de introductie van de Golf mk4, een facelift kreeg en het leven voortzetten als de Golf mk3.5 cabrio. 

De innovatie van de Golf mk3    

De voorgangers van de Golf mk3 waren al innovatief genoeg op zichzelf, maar dat liet de Golf mk3 niet minder innovatief. Naast de aanpassingen die aan het uiterlijk zijn gedaan van de Golf mk3, wat de Golf een moderner leven in blies. Heeft ook het technische aspect van de Golf weer genoeg innovatie ondergaan. Zo werd de Golf mk3 als eerste Golf voorzien van airbag voor in de auto. Daarnaast werd vanaf 1996 de Golf mk3 ook geleverd met het ABS-systeem, welke ook al te vinden was op een Golf mk2. Maar vanaf 1996 werd het een standaarduitrusting van de Golf.  

Golf mk3 cabrio
Golf mk3 cabrio

Een andere grote game changer was dat de Golf mk3 de eerste Golf is die geleverd werd met een 6 cilinder motor. De nu welbekende en populaire vr6 werd in 1991 het leven in geroepen. Naast dat de Golf GTI series al sportief is, is de vr6 helemaal een sportieve Golf. De vr6 werd standaard uitgerust met 172pk welke net als elke andere Golf voorwiel aangedreven wordt. Naast de vr6 werd ook de vr6 syncro geproduceerd, welke in 1995 werd geïntroduceerd. De syncro heeft in plaats van twee wiel aandrijving vierwielaandrijving. En werd geleverd met 190pk. De Golf mk3 vr6 werd zowel als automaat als handbak geleverd.

Naast dat de Golf mk3 ook een cabrio uitvoering heeft, is de Golf mk3 de eerste Golf met een variant Naast dat de Golf mk3 ook een cabrio uitvoering heeft, is de Golf mk3 de eerste Golf met een variant uitvoering. Oftewel de eerste Golf station voor nog meer opbergruimte en rijplezier. En als kers op de taart is er van deze Golf mk3 variant ook een vr6 uitvoering gekomen. Ook deze uitvoering was weer een groot succes, aangezien er bij de opvolgende Golf modellen vaker een variant uitvoering is verschenen.

De derde generatie GTI

Zoals er van de Golf mk2 GTI een 8v en een 16v blok zijn gemaakt, werd er voor de Golf mk3 ook wel een 8v en een 16v blok gemaakt. Zo was de eerste uitvoering een 1984cc 8v blok, welke 116pk levert. Welke van 0-100 gaat in 10,4 seconden. Wat vergeleken met de voorganger geen hele grote verbetering is, aangezien er maar een paar pk extra in zit en de auto ook zwaarder is. Daarnaast geeft de Golf mk2 GTI met 112pk een sneller 0-100 tijd namelijk 9,7 seconden. Ik zeg het niet graag maar de Golf mk3 GTI, wordt ook wel de GTI genoemd die zijn naam niet waard is. Aangezien ik zelf ook een het bezit ben van een Golf mk3 GTI 8v. 

Golf mk3
Golf mk3 GTI

De volgende Golf mk3 GTI ging al meer de goede richting in van een echte GTI. Deze Golf werd geleverd met een 1984cc 16v blok welke maar liefst 150pk levert. Deze Golf mk3 GTI gaat van 0-100 in 8,7 seconden. Ondanks deze GTI de naam al meer eer aan doet, is het vergeleken met zijn voorganger ook niet echt een verbetering. De Golf mk2 GTI met 139pk heeft namelijk een 0-100 snelheid van 8,6 seconden. De mk2 GTI gaat dus 0,1 seconden sneller en dat met 11pk minder. 

Als goedmaker van de teleurstelling van de Golf mk3 GTI, wat overigens nog steeds een groot succes was. Kwam Volkswagen met de Golf mk3 vr6, welke geen 4-cilinder blok heeft maar een 6-cilinder. De vr6 werd standaard uitgerust met maar liefst 172pk en was uiteindelijk ook verkrijgbaar met 190pk. De eerste vr6 was een 2792cc 6-cilinder met 172pk, welke zowel als handbak als automaat verkrijgbaar was. De volgende vr6 was een 2792cc 6-cilinder met 190pk, welke ook zowel als handbak als automaat verkrijgbaar was.

Speciale uitvoeringen      

Zoals Volkswagen bij de voorgangers van de Golf mk3 ook al vele speciale uitvoeringen heeft, is dit voor de Golf mk3 niet anders. Zo heeft de Golf mk3 naast de GTI en vr6. Ook de Function (1992), de Orlando (1993-1994), de Stayer (1993-1994), de Pink Floyd (1994), de GTI Edition (1994), de Color Line (1995), de Rolling Stones (1995-1996), de Bon Jovi (1996), de Atlanta (1996), de Atlanta Sport (1996), de Atlanta Comfort (1996), de Happy Hours (1996), de Milestone (1997-1998), de New Orleans (1997), de Family (1997), de Joker (1997), de 20 Jahre Edition (1997, voor 20-jarig bestaan Golf GTI), de Otmar Alt Edition (enkel geleverd in Duitsland), de Colour Concept (enkel geleverd in Duitsland), de GT-Special en de Harlequin (enkel geleverd in mexico).

Concept Golf mk3

Net als de mk1 en mk2 heeft ook de Golf mk3 een elektrische concept uitvoering. Ook bij deze Golf CitySTROMer waren weer veel verbeteringen te zien. Deze CitySTROMer heeft een actieradius van 100km bij een snelheid van 50km/u. Van deze uitvoering van de CitySTROMer zijn 120 exemplaren gemaakt.