De Golf mk2
Aangezien de Golf mk1 een groot succes was, kon Volkswagen het daar natuurlijk niet bij laten. Deze ontwikkeling resulteerde in de komst van de Golf mk2, de opvolger van de Golf mk1. Om het succes van de Golf mk1 door te kunnen spelen naar de Golf mk2, heeft Volkswagen ervoor gekozen geen extreme veranderingen te doen aan de buitenkant. In de Golf mk2 is de Golf mk1 zeker nog terug te zien, toch is de Golf mk2 een agressiever afgewerkte auto. Zo heeft de Golf mk2 dikkere bumpers dan zijn voorganger, scherpere body lijnen en is de Golf mk2 in het algemeen wat breder gebouwd.

Aangezien de Golf mk2 de opvolger is van de zo succesvolle Golf mk1, ligt de lat hoog voor Volkswagen om aan de verwachting te voldoen. Dit is ook de reden voor geen drastische verandering aan het uiterlijk. Een paar aanpassingen zijn dat, het naambordje Volkswagen achter op de Golf vervangen werd voor het ronde Volkswagen logo in de achterklep. Ook is de grill van 7 lamellen naar 5 lamellen gegaan, daarnaast werden ook de spiegels verder voorop de auto geplaatst dan bij de voorganger.
Van de Golf mk2 zijn er net als de Golf mk1, verschillende uitvoeringen en edities geleverd. Zo is er van de Golf mk2 ook een GTI-uitvoering verschenen. En bijvoorbeeld dat er van de Golf mk1 een Rabbit uitvoering is, heb je ook een Golf mk2 Fire and Ice editie. Van de Golf mk2 is alleen geen Cabrio variant gemaakt, aangezien de golf 1 cabrio langer werd geleverd dan de Golf mk2. De Golf mk1 Cabrio werd geleverd van 1978 tot 1993, terwijl de Golf mk2 van 1983 tot 1992 werd geleverd.
De innovatie van de Golf mk2
De innovatie die de Golf mk2 heeft ondergaan ten opzichte van zijn voorganger waren, het abs-systeem, een katalysator, een 16-kleppen motor en een model met vierwielaandrijving. Dit zijn allemaal dingen die de Golf mk1 nog niet kende. Als eerst introduceerde Volkswagen een Golf mk2 met een katalysator in 1984. Een katalysator is een onderdeel van de uitlaat, welke schadelijke stoffen die een auto uitstoot omzet in niet schadelijke stoffen. Zo worden de schadelijke stoffen Co (Koolmonoxide), NOx (Stikstofoxide) en CH (onverbrande koolwaterstof) omgezet naar Koolstofdioxide, stikstof en waterdamp.
Na de introductie van de katalysator volgde in 1986 de introductie van het abs-systeem. Het abs-systeem is een systeem wat ondersteuning biedt bij het remmen. Het abs-systeem zorgt ervoor dat je bij bijvoorbeeld een noodstop de grip op de banden niet verliest. Zo analyseert dit elektronische systeem hoeveel grip elke band heeft, om er vervolgens voor te kunnen zorgen dat deze grip behouden wordt. Wanneer een band zijn grip dreigt te verliezen, vermindert het abs-systeem de rem druk bij die band. Uiteindelijk rem je beter met grip op de banden dan wanneer alleen je remmen volledig blokkeren.

Na de introductie van het abs-systeem op een Golf mk2, volgde in 1987 de introductie van een 16-kleppen motor in een Golf mk2. Het verschil tussen een 8-klepper en een 16-klepper is niet alleen het verschil in kleppen wat van belang is, maar ook het aantal kleppen per cilinder, zowel de 8-klepper als de 16-klepper hadden vier cilinders. Hierdoor ga je dus van 2-kleppen per cilinder naar 4-kleppen per cilinder. Het voordeel van een 16-klepper is dat er meer vermogen uit te halen is dan een 8-klepper. Als we een 8-klepper en een 16-klepper naast elkaar zetten krijg je het volgende: Golf mk2 GTI 1.8 8v heeft 112pk bij 5400rpm (zonder katalysator), een Golf mk2 GTI 1.8 16v heeft 139pk bij 6300rpm (zonder katalysator).
Tot slot kwam Volkswagen met de eerste Golf met vierwielaandrijving. De Golf mk2 country welke in 1989 geïntroduceerd werd en in 1990 van de band rolde. Naast dat dit de eerste vierwiel aangedreven Golf is, is dit ook nog eens de eerste offroad Golf die het leven in geblazen is. De Golf mk2 was een groot succes. Het vierwielaandrijving systeem kennen wij vandaag onder de naam syncro.
De tweede generatie GTI

Als opvolger van de Golf mk1 GTI, ligt de verwachting hoog voor de Golf mk2 GTI. De Golf mk2 GTI is met drie verschillende motoren geleverd. Namelijk een 1781cc 8v motor met 107pk, deze GTI was ook voorzien van een katalysator. Deze mk2 GTI gaat van 0-100 in 10.3 seconden. De tweede mk2 GTI die uitgebracht werd heeft ook een 1781cc 8v motor, alleen heeft deze 112pk. Deze GTI heeft meer pk aangezien deze is geleverd zonder katalysator. Daarnaast gaat deze Golf van 0-100 in 9.7 seconden. De derde Golf mk2 GTI heeft geen 8v maar een 16v blok welke ook 1781cc is. Door het dubbele aantal kleppen heeft deze GTI maar liefst 139pk en gaat daarmee van 0-100 in 8,6 seconden.
Speciale uitvoeringen Golf mk2
Naast de Golf mk2 GTI en de Golf mk2 Country die al benoemd zijn, heeft Volkswagen nog een aantal Golf mk2 uitvoeringen geproduceerd. Namelijk: de Match april (1984), de Flair (1986), de GTS (1985), de Boston (1986), de Sport (1986), de Bestseller (1986-1987), de Avance (1987), de GT4 (1987, voor 40 jaar Volkswagen in Nederland), de Tour (1988), de Millionen (1988, voor 10 miljoenste Golf), de Memphis (1988), de Manhattan(1989-1991), de Madison (1990-1991), de Pasadena (1991), de Moda (1991), de Function (1991-1992), de GTI Wolfsburg Edition (1989), de GTI Fire & Ice (1990), de GTI Edition One (1990), de GT Special (1991), de GTI Special (1991), de GTI Edition Blue (1994) en de Rallye Golf G60 (1988-1990). Ondanks de Rallye Golf het langst in productie was, zijn hier het minste van gemaakt namelijk 5071 stuks.

Concept Golf mk2
Naast dat er van de Golf mk1 een elektrische concept uitvoering werd ontwikkeld, is Volkswagen dit concept gaan door ontwikkelen op de Golf mk2. Zo is de Golf mk2 CitySTROMer het leven in geroepen. De Golf mk2 CitySTROMer was een hele verbetering op zijn voorganger. Ook deze conceptauto was geschikt voor praktijk gebruik, toch zijn hier ook maar 70 van geproduceerd.