Golf mk1

De Golf mk1

De Golf mk1 de eerste Golf die ooit van de band gerold is. De Golf mk1 was een revolutionaire hatchback, die de opvolger werd van de wereldberoemde Volkswagen kever. De eerste Golf mk1 kwam in mei 1974 van de band rollen. Het verschil tussen de Golf mk1 en de voorgangers die door Volkswagen werden geproduceerd zijn groot. 

Golf mk1
Golf mk1

De Golf mk1 werd als economische hatchback het leven in geroepen, het doel was dat de Golf mk1 beschikbaar was voor iedereen. Dit was destijds ook de insteek met de Volkswagen kever, een auto voor het volk. Het verschil tussen een kever en de Golf mk1 is, dat een kever luchtgekoeld is en de Golf mk1 watergekoeld is. De Golf mk1 was de eerste watergekoelde auto die Volkswagen heeft geproduceerd. Een ander groot verschil met de kever, is dat de Golf mk1 de motor voorin heeft liggen. Terwijl de kever het motorblok achterin heeft liggen. Zo is de Golf mk1 ook voorwiel aangedreven en een kever achterwiel aangedreven. 

Een echte hit 

De Golf mk1 was al vrij snel een grote hit. Doordat de Golf mk1 een goedkope en praktische auto is, was die destijds heel aantrekkelijk voor een hele grote groep. Zelfs de lagere inkomensgroepen waren in staat om een Golf mk1 aan te schaffen. Er zijn door de jaren heen maar liefst 6.799.900 Golf mk1 geproduceerd. Voor de tijd waarin de Golf mk1 geïntroduceerd werd en tot welk klassement het behoorde, was de Golf mk1 een hele moderne auto. Helemaal vergeleken met de Opel Kadett en de Ford Escort, welke rondreden met bladveren. De Golf mk1 bood meer comfort dan zijn concurrenten in hetzelfde klassement.    

De GTI 

Al vrij snel nadat de eerste Golf van de band rolden introduceerde Volkswagen de GTI. De Golf GTI werd iets meer als een jaar na de introductie van de golf als gepresenteerd, namelijk in 1976. Wat begon als een hobbyproject van monteurs van Volkswagen, om van de Golf mk1 een sportieve Golf te maken. Is uiteindelijk uitgelopen tot een van de meest populaire Golf edities die wij vandaag kennen. Oorspronkelijk zouden van de eerste GTI-editie maar 5.000 stuks geproduceerd worden, aangezien het een project was naast de reguliere productie. Door het grote succes is de Golf mk1 GTI uiteindelijk 350.000 Golf mk1 GTI’s geproduceerd. 

Golf mk1 GTI
Golf mk1 GTI

De Golf GTI was niet de eerste zogeheten hot hatch van die tijd, maar wel de meest invloedrijke. Door de Golf GTI heeft de term GTI een kenmerk gekregen wat een hot hatch representeert. Hierdoor is GTI echt een statussymbool geworden. Opmerkelijk aan de Golf GTI was dat het een praktische maar ook sportieve auto is. Zo gaat de Golf mk1 GTI van 0 naar 100 in 9,4 seconden, voor de jaren 70 was dit een hele prestatie. Daarnaast had deze GTI ook een topsnelheid van maar liefst 182 km/u, wat op zichzelf ook weer een hele prestatie was. 

Het eerste motorblok waar de GTI meegeleverd werd, was een 1600 cc blok met 110 pk. Deze uitvoering van de GTI had een versnellingsbak met vier versnellingen. Wanneer de Golf GTI een upgrade kreeg, ging deze naar een motorblok van 1800 cc met 112 pk. Een verbetering van 2 pk is niet veel, maar dit is niet het enige wat behaald wordt met het nieuwe blok. Naast een zwaarder blok kreeg deze GTI ook een versnellingsbak met 5 versnellingen. Naast de vermogenswinst, behaalde ze ook winst als het gaat op koppel. Zo ging de GTI van 140 nm koppel bij 5000 rpm, naar 153 nm koppel bij 3500 rpm.     

De Cabrio   

Als opvolger van het succes van de Golf mk1, komt Volkswagen als kers op de taart met de Golf mk1 Cabrio. De Golf mk1 Cabrio was niet de eerste betaalbare Cabrio die geleverd werd, maar was wel een van de meest praktische Cabrio’s destijds. Ondanks de Golf mk1 nu een soft top heeft, is het rijcomfort van de normale Golf mk1 nog steeds even comfortabel. 

Golf mk1 cabrio
Golf mk1 cabrio

Om ervoor te zorgen dat de Golf mk1 Cabrio zijn sterke opbouw niet zou verliezen, hebben ze een rolbeugel geplaatst. Deze rolbeugel zorgt voor stevigheid van de carrosserie. Gepaard met de rolbeugel, kreeg de Golf mk1 Cabrio de bijnaam aardbeienmandje. Door de beugel is lijkt de Golf net op een aardbeienmandje. De eerste Golf mk1 Cabrio rolde in 1978 van de band. Het bijzondere van de Golf mk1 Cabrio is ook dat deze langer geproduceerd is dan de Golf mk2. De Golf mk1 Cabrio werd geproduceerd van 1978 tot 1993, terwijl de Golf mk2 geproduceerd werd van 1983 tot 1992. 

Innovatie gaat door   

Wanneer je denkt dat Volkswagen al genoeg innovatieve ontwikkelingen heeft doorstaan met de Golf mk1, weet Volkswagen er toch nog een innovatie bij te leveren. De eerste Golf mk1 diesel werd geïntroduceerd in 1976. Deze Golf diesel had een 1.5 blok welke 50 pk leverde. Destijds een mooie zuinige diesel, alleen is 50 pk in een diesel niet de hele wereld. Om ervoor te zorgen dat ook de Golf diesel meer vermogen zou krijgen, kwam Volkswagen met een nieuwe uitvoering. 

Zo introduceerde Volkswagen in 1982 de GTD. Een Golf mk1 die aangedreven wordt door een zuinige diesel motor. Het verschil met zijn voorganger is, dat deze Golf net als de Golf GTI een sportieve versie is. Met meer vermogen namelijk een 1.6 blok met 70 pk. Het grote verschil tussen een normale diesel en een GTD is, dat een GTD uitgerust is met een turbo.          

Speciale uitvoeringen 

Van de Golf mk1 zijn er door de jaren heen ook een paar edities uitgebracht. Het zijn er te veel op allemaal toe te lichten, maar hier geven we een opsomming van deze uitvoering. De voornaamste verschillen zit in het ontwerp van het interieur en soms exterieur. Zo heb je bijvoorbeeld van de Golf mk1 de Sprinter (1976-1980), de Flyer (1978), de M (1978-1978), de MX (1978-1978), de Rabbit (1979), de Stayer 1.6D (1981), de SC (1981), de Scorpion (1982-1983), de LX (1983), de GX (1983), de GTS (1983), de GTI Pirelli (1983) en de GTI 16S Oettinger (welke alleen in Frankrijk leverbaar was). 

Concept Golf mk1 

Naast de productie van de Golf mk1 edities, die allemaal beschikbaar gesteld zijn voor de verkoop. Experimenteerde Volkswagen ook met een Golf mk1 concept, welke de massaproductie niet gehaald heeft. Deze Golf mk1 liep heel erg voor op de tijd. Het concept was namelijk een volledige elektrische Golf mk1. De Golf mk1 CitySTROMer, waarvan er uiteindelijk 25 zijn geproduceerd. Deze vroege E-Golf werd gezien als, een van de eerste elektrische auto’s die dagelijks gebruikt kon worden. De Golf had maar een bereik van 60 kilometer, maar voor 1981 was dat een hele prestatie.