De Volkswagen Golf
De Volkswagen Golf was een revolutionaire auto. De golf diende als opvolger/vervanger van de Volkswagen kever, welke maar liefst 35 jaar lang in productie is geweest. De Golf werd de nieuwe economische auto van Volkswagen. Inmiddels zijn er anno 2022 al 8 modellen van de populaire golf ontwikkeld. En beschikbaar voor aankoop. De eerste golf rolde in mei 1974 van de band en was gelijk een grote hit.
Het revolutionaire aan de Golf
Voordat de Golf het leven in geroepen werd, had Volkswagen een hele andere manier van motor gebruik. Zo had de Golf in tegenstelling tot zijn voorgangers, een watergekoelde motor. Voor de Golf waren alle blokken lucht gekoeld. Ook de positie van het motorblok is veranderd. Voorheen plaatste Volkswagen het motorblok achter in de auto, daardoor hadden de auto’s voorheen ook achterwielaandrijving. Bij de Golf kwam hier ook verandering in. Het motorblok werd voor in de Golf geplaatst, daarmee werd ook de wielaandrijving voorwielaandrijving.
Snel een sportieve opvolger

Na het grote succes bij het introduceren van de eerste Golf de Golf mk1, kwam er al snel een sportieve opvolger. De welbekende Golf GTI werd in 1975 al geïntroduceerd, een jaar na de introductie van de golf zelf. De Golf GTI was destijds een hele sportieve hatchback. De eerste GTI had al een topsnelheid van 182 km/u en reed gaat van 0 naar 100 in 9 seconden. Voor de jaren 70 was dit een hele prestatie. Vanaf de Golf mk1 GTI is er van elke opvolgende golf een GTI-edition geproduceerd.
De golf niet alleen als benzine
Na de snelle opvolger de GTI heeft Volkswagen een jaar later nog een andere versie van de golf geïntroduceerd. Zo werd in 1976 de Golf diesel geïntroduceerd. Door het grote succes van de golf, is het aanbieden van een diesel-variant een verstandige keuzes. Door het aanbieden van de diesel vergroot Volkswagen zijn bereik. Voor de zakelijke rijder wordt de Golf dus ook aantrekkelijk.
Het dak gaat eraf
Tot nu toe zijn alle varianten van de Golf mk1 een groot succes. Volkswagen heeft zelfs zoveel succes, dat Volkswagen in 1979 de Golf cabrio introduceert. Na het grote succes wat de kever cabrio destijds had, kon een Golf cabrio eigenlijk niet ontbreken. Volkswagen heeft in samenwerking met de firma Karmann, de Golf mk1 cabrio ontworpen. De Golf mk1 cabrio was zo’n succes dat deze 14 jaar lang in productie is geweest. De Golf mk1 cabrio werd zelfs langer geproduceerd dan de Golf mk2. De Golf mk1 werd gebouwd vanaf 1979 tot 1993, terwijl de Golf mk2 van 1983 tot 1992 werd gebouwd.
De opvolger van de Golf mk1
Na de Golf mk1 die voor zijn tijd het meest innovatieve model in zijn segment was. En al vrij snel de meest verkochte auto ter wereld werd. Zijn er anno 2022 8 modellen op de markt verschenen. Elk van de 8 modellen heeft zijn eigen revolutionaire verbeteringen, wat ervoor zorgt dat de Golf een groot succes blijft. Zo zijn ze vanaf de Golf mk2 begonnen met, van de Golf speciale uitvoeringen te maken. Niet zoals de GTI, dit is een populair model waar van elke golf een variant is gekomen. Maar meer de exclusieve uitgaven, zoals van de Golf mk2 de Fire and Ice editie. En van de Golf mk3 de Harlequin of de Golf mk3 Pink Floyd.
De eerste Golf met een 6 cilinder

Een andere belangrijke evolutionaire ontwikkeling die Volkswagen heeft gedaan, is de compacte hatchback met een 6 cilinder motor. Namelijk de Golf mk3 vr6, welke met minimaal 174pk werd geleverd. De Golf mk3 vr6 werd in februari 1993 geïntroduceerd. Sinds deze introductie is er van elke opvolgende Golf een versie met een 6 cilinder geproduceerd. Na de introductie van de Golf vr6, is later het R-design het leven in geroepen. De eerste Golf R-design is de Golf mk4 R32. De eerste vr6 blokken die in een Golf werden geleverd waren een 2.8 of 2.9 blok. De Golf mk4 R32 had een 3.2 welke 241 pk levert en van 0 naar 100 gaat in 6.6 seconden, daarnaast heeft de R32 een topsnelheid van 247 km/u.
De eerste elektrische Golf
Wanneer je je afvraagt of de innovaties die de golf meegemaakt heeft niet al genoeg is, introduceert Volkswagen in 2012, de eerste elektrische Golf die grootschalig beschikbaar werd gesteld voor het public. De Golf mk7 E-Golf, maar echter niet de eerste elektrische Golf die gemaakt is. Na 2 jaar van de introductie van de Golf mk1 kwam ook al de eerste elektrische Golf, de Golf mk1 citystromer. Van deze Golf zijn maar 25 exemplaren gemaakt. Ook van de Golf mk2 is er een citystromer gemaakt, van deze Golf zijn er 70 exemplaren gemaakt. En ook van de Golf mk3 is er een citystromer gemaakt, van deze Golf zijn 120 exemplaren gemaakt. De E-Golf mk7 is wel de eerste Golf die grootschalig geproduceerd werd, en daarmee ook goed beschikbaar was voor de consument