Volkswagen

Volkswagen

Volkswagen Kubel
Volkswagen Kubel

Waar het merk Volkswagen mee ontstaan is, is de Volkswagen Kever. De Volkswagen Kever werd ontworpen door Ferdinand Porsche. Ferdinand Porsche probeerde zijn concept bij meerdere partijen te laten verwezenlijken, maar werd meerdere malen afgewezen. Bij NSU en Zundapp zijn er wel prototypes gerealiseerd maar uiteindelijk begon Ferdinand Porsche voor zichzelf. Totdat de Duitse Adolf Hitler in 1934 met de opdracht kwam om een wagen voor het volk te maken, wat erg aansluit op het concept van Ferdinand Porsche. 

Het moest een volwaardige gezinsauto worden, die betaalbaar was voor iedereen. Vanuit deze visie in combinatie met de aanvraag van Hitler, ontstond de Volkswagen Kever. Voor het produceren van de Volkswagen Kever werd er een nieuwe fabriek gebouwd, met daarnaast een stad voor de arbeiders van de fabriek. Het arbeidersstadje kennen we vandaag als de stad Wolfsburg. 

Tweede wereldoorlog

In 1938 werd de eerste steen van de fabriek gelegd door Adolf Hitler zelf, de echte productie begon in 1940. In het begin werden er maar een paar honderd Kevers gebouwd. Kort daarna begon de tweede wereldoorlog. Tijdens de tweede wereldoorlog werd in deze nieuwe fabriek de Kubel gemaakt. De Kubel is een legervoertuig welke gebouwd is op het chassis van een Kever. Naarmate de oorlog voortzetten werd hier uiteindelijk ook de schwimmwagen gemaakt, wat een amfibievoertuig was die gebruikt werd door het leger. Naast de productie van de legervoertuigen werd er ook een Kever gemaakt die gebruikt werd door het leger. 

De Volkswagenfabriek na de oorlog  

Volkswagen
Volkswagen Kever

De stad Wolfsburg zoals wij die vandaag kennen heeft pas na de oorlog deze naam gekregen. Doordat het Britse leger een tekort aan voertuigen had werd de fabriek weer op gang gebracht, terwijl het eerste plan was om de fabriek leeg te halen als oorlogsbuit. Nadat niemand de Volkswagen Kever in productie wou nemen, ontstond pas echt het merk Volkswagen zelf. Volkswagen is sindsdien zijn eigen merk geworden. Uiteindelijk rolde in 1955 het 1-miljoenste exemplaar van de band. 

Naast de Kever kwam Volkswagen in 1950 ook met de eerste Volkswagen bus, namelijk de Volkswagen Transporter. Tot deze dag kennen wij deze bus als de Volkswagen T1. In de loop der jaren heeft Volkswagen naast de Kever steeds meer modellen het leven in geblazen. Zo kwam er uiteindelijk de langverwachte opvolger van de Kever, namelijk de type 3 welke in 1967 verscheen.

Een grote stap voor Volkswagen

Na het grote succes van de Volkswagen Kever, werd het tijd voor een economische opvolger die ook toegankelijk was voor het volk. Zo werd in 1974 de Volkswagen Golf het leven in geroepen, welke op zijn beurt ook weer een groot succes is geworden. De Golf is een mooie compacte hatchback, welke betaalbaar was voor zijn klassement. Naast de betaalbaarheid was de Golf ook een revolutionaire verbetering in de auto-industrie.