seat

Seat

Seat zoals we die vandaag kennen is een dochterbedrijf van Volkswagen, dit is echter niet altijd het geval geweest. In mei 1950 werd Seat opgericht wat staat voor Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Wat Spaanse Vereniging voor Toerisme Auto’s betekent, Seat is dus van oorsprong een Spaans automerk. Na het oprichten van Seat duurde het maar liefst drie jaar voordat de eerste auto van de band rolde, de productie begon in Zona Franca in Barcelona. Het eerste Seat model was de Seat 1400, wat een degelijke middenklasse auto was.   

Het begin van Seat 

seat
Seat leon FR

Toen Seat nog een opkomend automerk was werkte het vooral samen met het automerk Fiat, de Seat modellen deelde veel aspecten met de Fiat modellen die destijds geproduceerd werden. Deze samenwerking kon in eerste instantie goed stand houden aangezien de focus van Seat op de Spaanse markt lag. De eerste Seat de 1400 was een auto die bedoeld was voor politici, hoge ambtenaren en bedrijfsleiders. Normaal gesproken begint een bedrijf met een auto voor het volk, maar Seat ging zich eerst focussen op het hogere segment auto. De 1400 werd van 1953 tot 1964 geproduceerd. 

Ondanks in eerste instantie de focus niet bij het volk, kwam hier in 1957 verandering in. In 1957 introduceerde Seat namelijk de Seat 600, welke een compacte en economisch betaalbare auto was. De Seat 600 was technisch identiek aan de Fiat 500, kwa uiterlijk lijken deze twee auto’s ook heel erg op elkaar. De Seat 600 had de motor achterin liggen en werd de meest verkochte Seat ooit, deze auto stond namelijk symbool voor de economische wederopstand van Spanje. En deze Seat was een echte auto voor het volk, de productie van deze geliefde auto eindigde in 1983. 

Ondanks dat er vanaf 1966 al andere Seat modellen op de markt verschenen zoals de Seat 850, bleef de Seat 500 zo lang in productie. In 1965 verwezenlijkte Seat zijn eerste export van auto’s buiten Europa, deze export ging namelijk naar Columbia. Deze export was een grote stap voor Seat en was een grond zetten voor wat Seat nu is. Vervolgens werd er voor Seat in 1976 ook een groot mijlpaal bereikt, in dit jaar rolt namelijk de Seat met het productienummer drie miljoen van de band. Deze Seat was de Seat 127 welke ook weer identiek was aan de Fiat van die tijd. 

Eerste eigen Seat ontwerp

Maar waar elke auto producent van droomt is uiteraard van een eigen ontworpen model het op de markt, voor Seat was dit ook een droom die ze graag wouden verwezenlijken. Dit resulteerde uiteindelijk in de Seat 133 welke in 1974 op de markt verscheen. Ondanks het een eerste eigen creatie was van Seat, had deze auto wel veel weg van de verouderde Fiat 850. Daarnaast werd dankzij de overeenkomst met Fiat de Seat 133 ook als Fiat verkocht en kreeg de naam Fiat 133. De productie van deze Seat/Fiat 133 eindigde in 1981.  

seat
Seat leon

In 1975 kwam Seat weer met een ‘eigen’ model welke dit keer de Seat 1200 coupé was, echter had deze ook weer componenten van een Fiat. Zo kwam deze auto met de motor van de Fiat 124, het onderstel van de Fiat 127 en de carrosserie was oorspronkelijk een italiaans ontwerp voor een Duitse NSU. Maar hier houd het niet bij op met de Seat/Fiat combinatie, zo ontwerpt Seat een auto met zoveel Fiat technologie dat Fiat er een stokje voor wil steken. Seat komt namelijk met de Seat Ritmo en de Seat Panda, welke uiteindelijk resulteerde in de Seat Marbella.

Fiat vond dat Seat te vrij omging met de technologie van de Fiat in een Seat te verwerken. Het gaat zelfs zo ver dat er juridische stappen ondernomen werden. Seat wou namelijk ook de Fiat technologie gaan gebruiken voor de Seat Ronda, de Seat Ibiza en de Seat malaga. Omdat Fiat er een stokje voor steekt is het voor Seat tijd geworden om zelfstandiger te worden.

Seat stopt samenwerking Fiat              

Het is inmiddels begin jaren tachtig en Seat is toe aan een andere samenwerking dan bij Fiat als extraatje rond te lopen. Daarom besloot Seat opzoek te gaan naar een andere zakenpartner in de auto industrie. Deze zoektocht resulteerde in 1982 tot een ondertekening van een overeenkomst met het Duitse Volkswagen. En binnen maar liefst vier jaar had Volkswagen al 75% van de Seat-aandelen bemachtigd. Wat weer resulteert in dat Seat vanaf 1990 een volledig dochterbedrijf is van Volkswagen.

De eerste echte loskoppeling van Fiat verwezenlijkte Seat in 1984, dit werd gedaan met de introductie van de Seat Ibiza. Voor het ontwikkelen van de Seat Ibiza gaat Seat een samenwerking aan met twee grote speler in de auto industrie. Namelijk een samenwerking met Karmann en met Porsche, daarnaast is de carrosserie ontworpen door de Italiaan Giugiaro. Bij de ontwikkeling van de Seat Ibiza komt dus bijna helemaal geen Fiat meer te pas. Behalve voor één aspect namelijk het onderstel. Doordat er nog steeds een onderstel van Fiat werd gebruikt kwam er weer een rechtszaak tegen de Italiaanse autobouwer. Maar uiteindelijk weet Seat de rechtszaak te winnen. 

Seat als dochterbedrijf van Volkswagen

seat
Seat Leon

Nu Seat een dochterbedrijf is geworden van Volkswagen worden er nu uiteraard ook gezamenlijk autos ontwikkeld. De eerste opmerkelijke Seat die aspecten had van een Volkswagen, was de Seat Toledo welke gebaseerd was op de Volkswagen Vento. Deze Seat werd in 1991 geproduceerd en de productie stopte in 1999. Terwijl de productie van de Vento begon in 1992 en stopte in 1998. Het opmerkelijke verschil is dat de Seat Toledo een aanzienlijk grotere kofferklep heeft dan de Volkswagen Vento.