Peugeot

De bedrijfsnaam Peugeot werd in 1810 al het leven in geroepen, terwijl het automerk Peugeot pas in 1882 realiteit werd. In eerste instantie was Peugeot een fabrikant van gereedschap, ook heeft Peugeot fietsen, koffiemolens en nog veel meer geproduceerd. Maar in 1882 begon het zijn eerste stappen te zetten op de vervoersmiddelen markt. Armand Peugeot nam het initiatief om de eerste Peugeot auto te gaan ontwikkelen, welke uiteindelijk in 1889 tentoongesteld werden in Parijs. De eerste driewieler Peugeots welke aangedreven werden door een stoommachine maar zijn nooit in productie gegaan, ook hebben ze nooit de naam Peugeot gedragen. De eerste echte Peugeot werd in 1891 geproduceerd. 

Het begin van de Peugeot auto

peugeot
Peugeot RCZ

Ondanks de eerste Peugeot in 1890 is begonnen begint de geschiedenis van de Peugeot in de autosport ook al in 1892. In 1892 wint Peugeot namelijk een bekende race Parijs – Rouen. En in 1913 werd de Grand-Prix van Amerika gewonnen door Jules Goux in een Peugeot L76. Echter werd door niet iedereen de toekomst in de auto industrie gezien bij Peugeot, maar nog wel door Armand wie uiteindelijk Automobiles Peugeot was begonnen. Door de jaren heen heeft Peugeot veel conflicten en naam wisselingen doorstaan. Ondanks dit alles geeft het automerk Peugeot tot op de dag van vandaag meer dan 50 miljoen Peugeots geproduceerd. 

In 1905 begon de Peugeot-fabriek welke geen toekomst zag in de auto-industrie ook auto’s te produceren, dit ging alleen wel tegen de afspraken in met Automobiles Peugeot. Maar dit conflict werd uiteindelijk opgelost door dat Automobiles Peugeot het toen zo genoemde Lion-Peugeot overnam in 1910. In 1911 werd er een nieuwe Peugeot-fabriek gebouwd welke tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat. De naam Lion-Peugeot overleefde het tot 1916 tot dat dit gewoon Peugeot werd.    

Peugeot na de Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog wist Peugeot snel een reputatie en naamsbekendheid op te bouwen, dit deed Peugeot aan de hand van de productie van luxe personenauto’s. De modellen die hiervoor zorgde waren bijvoorbeeld de Peugeot 203, de Peugeot 403, de Peugeot 404 en de Peugeot 504. Peugeot was na de Tweede Wereldoorlog niet alleen bezig met de productie van de Peugeot, maar deelde ook mee aan woestijn racen. In deze woestijn racen deed Peugeot het nog aardig goed ook, door deze racen zijn de 404 en 504 bekende modellen uit de autogeschiedenis geworden. 

Peugeot
Peugeot 306

Na de 504 kwamen de Peugeot 604, de Peugeot 305 en de Peugeot 505. Echter bleek de luxe Franse limo niet het commerciële succes te zijn van Peugeot, maar gelukkig werd de Peugeot 205 wel een groot succes. De 205 wordt ook wel de redder van Peugeot genoemd. De 205 was zo’n groot succes dat Peugeot zich meer ging focussen op compacte auto’s. De 205 is op de dag van vandaag nog steeds een zeer geliefd model, daarnaast is de opvolger de Peugeot 206 ook een groot succes. De 206 was zelfs de bestverkochte auto van zowel Nederland als van Europa. 

Tegenwoordig heeft Peugeot een ruim assortiment aan auto’s. Van compacte middenklasse tot uitgebreide suv, maar ook een ruimen station tot een volledig elektrische Peugeot.